La Bombolla, la nova instal·lació interactiva de Booleans

bombolla1

Alliberant dissenyadors de la seva bombolla

Els dissenyadors gràfics són una espècie particular, la seva immensa majoria (un 90%) no pertany a cap associació o col·lectiu relacionats amb el gremi, sovint treballen sols o, si més no, els és molt difícil fer-ho amb altres durant el procés creatiu. Molts d’ells, fins i tot, més enllà del legítim interès econòmic, només busquen el reconeixement individual i alimenten la seva autoestima a base de premis que organitzen associacions a les quals es neguen a formar part, per no parlar de la incapacitat per sumar esforços quan es tracta de defensar interessos comuns de la professió. En fi, dit d’una altra manera, viuen tancats a la seva bombolla.

logo_labombolla1

Aquesta bombolla és la que ens va servir al col·lectiu Booleans com a metàfora per a construir el joc col·laboratiu que el passat 3 d’octubre vam presentar a la 9a edició de la Festa del Grafisme de Portbou, la qual enguany també tenia com a objectiu principal fer palesa la tendència dels grafistes a mirar-se melic. La nostra intensió, un cop més, no era altra que continuar amb la nostra exploració, més o menys amateur, de nous llenguatges que impliquin l’ús de la programació aplicada al disseny; però aquest cop, a més, ens servia per plantejar una reflexió sobre l’individualisme imperant en el gremi dels dissenyadors (del qual ens en sentim part).

Vídeo de La Bombolla exposada a la Festa del Grafisme

Com s’hi podia jugar a La Bombolla?

bombolla_passos

La mecànica era senzilla, repartíem una carta a cadascun dels assistents a la Festa impresa amb un color i una tipografia, i es tractava de buscar dues persones més (que tinguessin una carta) de manera que amb una es compartís color i amb l’altra tipografia. Tot seguit, tots tres havien d’anar fins al lector de cartes adossat a la instal·lació i així podien alliberar —simbòlicament, però de forma col·laborativa— un dissenyador de la seva bombolla.

cartes1

Com la vam fer?

Tècnicament, com a mínim per la part electrònica, la instal·lació era més senzilla que l’any passat, vam muntar una làmpada esfèrica amb un feix de leds RGB a dins, el color de la qual controlàvem via Arduino i Processing. El paper del script de Processing era múltiple, per una banda rebia (via càmera de vídeo) el codi de les cartes convenientment identificades amb els símbols de ReacTIVison (els mateixos que utilitza la ReacTable) i, depenent de la combinació de cartes, enviava a Arduino en quin color s’havia d’il·luminar la bombolla a l’hora que projectava a la paret la informació que indicava si s’havia “alliberat” el dissenyador o no i quants se n’havien alliberat fins al moment.

Tenim un munt de fotos de tot el procés de creació i muntatge de tot plegat: el moble que sustentava la bombolla, el calaixet transparent on es dipositaven les cartes per ser llegides, el disseny de les cartes i la projecció i, no cal dir-ho, la programació d’Arduino i Processing per a tota la mecànica del joc. Quan puguem, mirarem de fer una entrada a l’estil de “Making Of”.

14. octubre 2016 de Albert Carles
Categories: Instal·lacions, Notícies | Comments Off on La Bombolla, la nova instal·lació interactiva de Booleans